Κωνσταντίνος Καβακιώτης (ηθοποιός)

4876 konstantinos kavakiotis ithopoios

Πρωταγωνιστεί  στην αγγλόφωνη παράσταση του έργου του Όσκαρ Ουάιλντ «Σαλώμη» σε σκηνοθεσία της Αναστασίας Ρεβή, μια παραγωγή του βρετανικού θιάσου Theatre Lab Company,  που έρχεται για έξι μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Έξω από τα Τείχη. Ο Κωνσταντίνος Καβακιώτης μίλησε στον Σωτήρη Ζήκο.

Ποιο είναι το στόρι και τα πρόσωπα του έργου; Η δράση τοποθετείται στο 1930, στην εποχή Art Nouveau. Eίναι μια εποχή με μοναδική αισθητική στο στιλ, στη μουσική και τις τέχνες. Είναι η εποχή του Μεσοπολέμου και της αποικιοκρατίας και τα ήθη είναι ιδιαίτερα χαλαρά. Το αλκοόλ, ο καπνός, το γυμνό σώμα, τα πάρτι ήταν πρωταγωνιστές της εποχής. Ο βασιλιάς Ηρώδης κάνει πάρτι γενεθλίων. H γιορτή παίρνει αναπάντεχη τροπή καθώς ο Ηρώδης ζητά από την θετή του κόρη να του χορέψει και θα έχει ως αντάλλαγμα ό,τι του ζητήσει.  Η Σαλώμη μην μπορώντας να εκπληρώσει τον έρωτά της με τον φυλακισμένο προφήτη Γιοκανάν χορεύει για τον πατριό της ζητώντας ως ανταμοιβή το κεφάλι του προφήτη. Όταν το 1892 ο Όσκαρ Ουάιλντ ετοιμαζόταν πυρετωδώς για την πρεμιέρα της «Σαλώμης» στο Λονδίνο με πρωταγωνίστρια την πιο γνωστή ηθοποιό της εποχής,  Σάρα Μπέρναρντ, το έργο του λογοκρίθηκε και απαγορεύτηκε, καθώς ήταν παράνομο να παρουσιαστούν στη σκηνή βιβλικοί χαρακτήρες. Χαρακτηρίστηκε, λοιπόν, από την Βικτωριανή Αγγλική αριστοκρατία «νοσηρό, εξωφρενικό, απωθητικό». Οπότε η «Σαλώμη» έκανε πρεμιέρα στο Παρίσι 4 χρόνια μετά αφού μεταφράστηκε στα γαλλικά από τον ίδιο τον Ουάιλντ και ενώ ο ίδιος ήταν στην φυλακή.

Πού έχει παιχτεί η παράσταση μέχρι τώρα; Η παράσταση της «Σαλώμης» έχει παιχτεί στο Λονδίνο στο Old Chomeleys Boy’s Club, στην Αθήνα στο Cabaret Voltaire, και στην Αβινιόν της Γαλλίας στο Theatre Des Amants, συμμετέχοντας στο διεθνές φεστιβάλ θεάτρου. Δεχτήκαμε με χαρά την πρόσκληση από το Θέατρο Έξω από τα Τείχη γιατί έχει ένα παρελθόν που μας εντυπωσίασε. Αυτό το κτίριο το 1940 ανήκε στη ΔΕΘ και ήταν εστιατόριο του γερμανικού κατοχικού στρατού. Αργότερα μεταφέρθηκε στο χώρο όπου λειτουργεί σήμερα, δηλαδή στην Ευαγγελίστρια. Εκεί ήταν τα κρατητήρια της Γκεστάπο, όπου βασανίζονταν αντιστασιακοί. Μετέπειτα έγινε χώρος φύλαξης πολεμοφοδίων της ΕΠΟΝ.

Είναι μια παράσταση έτσι φτιαγμένη ώστε η προσαρμογή της στον εκάστοτε χώρο που ανεβαίνει να της δίνει και μια άλλη ατμόσφαιρα; Η «Σαλώμη» της Αναστασίας Ρεβή δεν είναι μια συμβατική παράσταση η οποία μπορεί να παρουσιαστεί σε ένα σύγχρονο θέατρο black box γιατί έτσι, θα χάσει την μαγεία της. Είναι μια site-specific παράσταση που σημαίνει πως παρουσιάζεται σε συγκεκριμένο χώρο και έχει στηθεί ειδικά γι ‘αυτόν επειδή εξυπηρετεί το κείμενο, την ατμόσφαιρα του έργου, την ιδέα του σκηνοθέτη, την επαφή με το κοινό. Έτσι, λοιπόν, όλοι οι θεατές είναι και οι καλεσμένοι στα γενέθλια του Βασιλιά Ηρώδη. Οπότε το ίδιο το κοινό γίνεται μέρος του σκηνικού χώρου. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ζωντανή μουσική κάνουν την παράσταση μια μοναδική θεατρική εμπειρία. Σε όποια χώρα και να πάμε το κοινό τραγουδάει μαζί μας το «Happy Birthday» και από την πρώτη στιγμή γίνεται ένα με την παράσταση. Είναι μία παράσταση αισθήσεων, εκπλήξεων και απολαύσεων, ένα δράμα εποχής που αυτοσαρκάζεται, μια μελαγχολική extravaganzia με ζωντανή μουσική, φώς κεριών, αλκοόλ και αρώματα.

Εσύ ποιον ρόλο ερμηνεύεις και πώς είναι σαν χαρακτήρας; Όταν άρχισα να μελετάω τον ρόλο του Βασιλιά Ηρώδη άρχισε να με καταλαμβάνει η δυναμική του. Ήθελα να μάθω περισσότερα για τον Όσκαρ Ουάιλντ, για την πολυτάραχη ζωή του, τα πάθη του και να αφουγκραστώ την σκέψη του και πως έφτασε να γράψει αυτό το θεατρικό έργο. Όταν ξεκινήσαμε τις πρόβες δεν γνώριζα πως να διαχειριστώ αυτό το “τέρας” που σκότωσε τον αδερφό του, φυλάκισε στο παλάτι του έναν αθώο και “επιθυμεί” την θετή του κόρη. Μου αρέσουν πολύ οι προκλήσεις ενός μεγάλου ρόλου και ιδίως αυτές του Ηρώδη, εκφράζει κάτι που δεν το βλέπεις συχνά στο θέατρο. Είναι ένας “κλασικός” ρόλος γραμμένος με τον ποιητικό τρόπο του Όσκαρ Ουάιλντ και ταυτόχρονα γίνεται τόσο σύγχρονος. Ο Βασιλιάς Ηρώδης είναι βουτηγμένος στην αμαρτία, τα έχει όλα και όμως θέλει περισσότερα. Κάτι όμως διακόπτει τον έκλυτο βίο του αλλά, ας αφήσουμε και κάτι για την σκηνή.

Και ο χαρακτήρας της Σαλώμης; Η Σαλώμη είναι μια μοναχοκόρη πριγκίπισσα που ερωτεύεται τον προφήτη Γιοκανάν (Ιωάννη στα Εβραϊκα) και απο κει ξεκινάει ο εφηβικός της έρωτας να γίνεται πάθος. Ο χορός της Σαλώμης για μένα είναι η μεταμόρφωση αυτού του κοριτσιού σε γυναίκα. Είναι σαν να είναι η πρώτη της σεξουαλική εμπειρία όπου εκεί χάνει και την αθωότητά της. Μετά το χορό της είναι πια γυναίκα. Έχει τον έλεγχο, είναι πιο δυνατή και πιο επιθετική. Ξέρετε είναι όλα γραμμένα στο κείμενο του Ουάιλντ, είναι καθαρό το ταξίδι της Σαλώμης από την αρχή ως το τέλος.

Σε όσες παραστάσεις έχω δει σε σκηνοθεσία της Αναστασίας Ρεβή υπάρχει μια ατμόσφαιρα ενός σύγχρονου γκόθικ που αναδεικνύει την ομορφιά μιας παρακμής… Εδώ ποια είναι η σκηνοθετική προσέγγιση και πώς καθορίζει τις ερμηνείες; Η Αναστασία Ρεβή είναι μια σκηνοθέτιδα με αγάπη για την δουλειά της και για την ζωή. Στη ‘Σαλώμη’ η μουσική, το κρασί, το κόκκινο ως χρώμα του πάθους και του αίματος θα συνεγείρει τις αισθήσεις και θα ταξιδέψει τον θεατή σε μια decadent ατμόσφαιρα ενός παλατιού γεμάτο αμαρτίες που η σκηνοθέτιδα αποτυπώνει με σκοτεινό σαρκασμό και σαγήνη την ακρότητα του πόθου.

Η παράσταση είναι τόσο τολμηρή όσο είχε κριθεί κάποτε το έργο; Ας πούμε, είναι ακατάλληλη για ανηλίκους; Νομίζω πως είναι κατάλληλη για ανηλίκους άνω των 16 ετών.

Ποιο νομίζεις ότι είναι το θέμα που κάνει το έργο επίκαιρο και στην εποχή μας; Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω χτες την πρεμιέρα της κινηματογραφικής ταινίας «Salomι» στο Λονδίνο, με πρωταγωνιστή στον ρόλο του Ηρώδη, το ιερό τέρας της υποκριτικής, Αλ Πατσίνο. Στη συζήτηση, που έγινε ζωντανά μετά την ταινία, μας έλεγε πως ενώ η γλώσσα του Ουάιλντ είναι ποιητική και γραμμένη στις αρχές του 1800 η ιστορία είναι τόσο μοντέρνα που ούτε ο Ουάιλντ θα μπορούσε να ονειρευτεί την περίεργη ηχώ που έχει το έργο του γιατί και σήμερα έχουμε τυραννικούς εξουσιαστές , αποκεφαλισμούς και φαίνεται πόσο μοντέρνα είναι η ιστορία αυτή.

Πες μας για τον Theatre Lab Company που εδρεύει στο Λονδίνο; Το Theatre Lab Company είναι ένας θίασος που έχει πολύ ενεργή παρουσία εδώ και 19 χρόνια στο Λονδίνο. Τροφοδοτεί την Λονδρέζικη σκηνή με 2 ίσως και 3 παραστάσεις τον χρόνο με ρεπερτόριο διεθνές όσο και ελληνικό. Η κεφαλή του TLC είναι μια περήφανη Ελληνίδα σκηνοθέτιδα, η Αναστασία Ρεβή, η οποία δεν έχει σταματήσει να με εμπνέει και να με συγκινεί από την πρώτη στιγμή που συνεργάστηκα μαζί της. Θα της χρωστώ ευγνωμοσύνη, όχι μόνο για αυτά που μου δίδαξε αλλά και για το ότι μου εμπιστεύτηκε το ρόλο της ζωής μου…

«Σαλώμη» στο Θέατρο Έξω Από τα Τείχη